All Categories
Featured
Table of Contents
Naast de fysieke staat is de historie van de auto minstens zo belangrijk. Laat de verkoper de volgende documenten zien en controleer ze: Onderhoudsboekje en onderhoudshistorie Vraag expliciet naar het onderhoudsboekje of -historie. Online auto verkoopplatforms vergeleken. Idealiter is de auto keurig volgens schema onderhouden en zijn alle beurten afgestempeld. Een auto heeft normaal gesproken jaarlijks onderhoud nodig; een 10 jaar oude auto zou dus pakweg 10 stempels moeten hebben (tenzij langere intervallen gelden)
Denk aan de distributieriem: is die al eens vervangen en zo ja, wanneer komt de volgende vervanging? Dit staat vaak in het boekje of op een sticker onder de motorkap. Distributieriem-vervanging kan duur uitvallen, dus als het bijna zover is, kun je dat meenemen in de prijsbespreking. Als er geen of een onvolledig onderhoudsverleden is, wees dan extra op je hoede: "Geen historie betekent een groter risico - Auto verkopen met hoge kilometerstand." Overweeg in zo'n geval een onafhankelijke aankoopkeuring
Hiermee kun je veel info achterhalen: aantal vorige eigenaren, datum eerste toelating, of de auto als import geregistreerd staat, of er mogelijk als gestolen gesignaleerd is, enz. Bovendien kun je de APK-vervaldatum zien en of de auto WAM-verzekerd is (relevant als je een proefrit gaat maken). Een kentekencheck laat ook vaak zien of de kilometerstand logisch is of niet (voor Nederlandse auto's geeft de RDW "Logisch" of "Onlogisch" aan; bij importauto's staat er "Geen oordeel").
Indien beschikbaar, controleer het officiële tellerrapport op oplopende kilometerregistraties. Geen tellerrapport bij een Nederlandse auto is verdacht, tenzij de auto ouder is (voor 199x) of heel lang van één eigenaar geweest die weinig reed - Je oude sloopauto nog geld waard. Bij importauto's is zo'n rapport vaak niet aanwezig; dan moet je op onderhoudsstempels en je eigen inschatting afgaan
Vraag het de verkoper direct: "Heeft deze auto in het verleden schade gehad of is er iets gerepareerd?" Kijk daarbij naar zijn reactie; een eerlijke verkoper zal open zijn. Je kunt ook via diensten als het RDW-voertuigrapport of commerciële partijen proberen inzicht te krijgen in eventuele geregistreerde schade. Realiseer je echter dat lichte schade vaak niet geregistreerd staat en geïmporteerde auto's een onbekend schadeverleden kunnen hebben.
Controleer of alle originele papieren aanwezig zijn: het kentekenbewijs (tegenwoordig een kentekencard plus tenaamstellingscode) en bijbehorende APK-keuringsrapporten. Vraag naar het vrijwaringsbewijs zodra je de auto koopt (daarmee toont de verkoper aan dat de auto niet meer op zijn naam staat) (Auto opkoper of autosloperij?). Als er nog accessoires bij horen (tweede set sleutels, boekjes, navigatie-cd's, code-kaarten voor radio, etc.), zorg dat je die krijgt of laat het noteren als ze ontbreken
Wees kritisch op de buitenkant én het interieur. Ga na of alle uitrusting werkt, of er zich tijdens het rijden geen problemen voordoen en of er niets essentieels ontbreekt. Vraag desnoods meerdere keren door; een goede verkoper zal begrip hebben voor je grondigheid. Voel je vooral niet bezwaard om iemand mee te nemen die meer van auto's weet – twee paar ogen zien meer dan één en kunnen elkaar aanvullen.
Liever een keer te veel controleren, dan achteraf spijt! Een proefrit maken is cruciaal bij de aanschaf van een gebruikte auto. opkoper bedrijfswagens. Laat je niet overhalen tot een koop zonder te rijden – hoe mooi de auto er ook uitziet - Auto verkopen met oververhitting. Sta erop dat je een uitgebreide proefrit mag maken, bij voorkeur een minuut of 30 en op verschillende soorten wegen
Ga nooit een koopcontract tekenen vóórdat je een proefrit hebt gemaakt. Sommige verkopers (bij hoge vraag) proberen dit wel eens af te dwingen, maar doe het niet – eerst zelf rijden! Zorg ook dat de auto voor de proefrit verzekerd is en een geldige APK heeft. Bij een autobedrijf is dit meestal geregeld (ze zetten dan hun handelaarskenteken op de auto, de bekende groene platen).
Je kunt online via de RDW checken of het voertuig WAM-verzekerd is en wat de APK-vervaldatum is - Auto opkoper Amsterdam. Zo niet, bespreek dan dat de verkoper dit regelt, of laat de proefrit achterwege (te gevaarlijk/onverstandig). Rij de auto zowel in de stad (drempels, bochten, stop-and-go) als op een 80- of snelweg (hogere snelheid) om een goed beeld te krijgen
Alle waarschuwingslampjes op het dashboard moeten uitgaan nadat de motor loopt. Blijft er iets branden, vraag waarom. Luister bij stationair draaien: loopt de motor gelijkmatig en zonder rare bijgeluiden? Een lichte tik bij koude start kan normaal zijn, maar hevig ratelen of bonken is fout. Trek rustig op en let op hoe de motor reageert: komt de auto vlot van zijn plek of houdt hij in? Test ook bij verschillende toerentallen.
De bak moet soepel schakelen, zonder gekraak of gehaper. Voel bij een handbak waar het aangrijpingspunt van de koppeling zit: idealiter ongeveer halverwege de pedaalslag. Als de koppeling pas helemaal bovenin pakt, kan dat duiden op slijtage - Auto verkopen zonder wachten. Trap op een rustige weg vanuit lage toeren het gaspedaal in een hoge versnelling in: als de motor toert zonder dat de auto versnelt (koppeling slipt), is de koppeling versleten
Geef op een rustige weg even kort wat stevig gas en laat dan het stuur los (hou handen er vlakbij!); de auto zou rechtuit moeten blijven gaan. Trillingen bij bepaalde snelheden (bijv. trillen in het stuur rond 100 km/u) kunnen op onbalans in de wielen wijzen. Rijd over een verkeersdrempel of hobbelige weg om de vering/demping te testen: de auto moet niet nadansen als een stuiterbal.
Maak ook scherpe bochten op een parkeerplaats: bijgeluiden (klik-klik geluid) in bochten wijzen op versleten homokineten (voorwielaandrijving) - Auto verkopen zonder keuring België. Het stuur moet licht en precies aanvoelen, zonder trillingen. Voel bij stilstaan eens met draaiende motor of het stuur soepel van links naar rechts gaat (bekijk de banden, of ze zonder schokken meedraaien)
Laat je niet opjagen; een verkoper die serieus is, zal begrijpen dat jij zorgvuldig wil testen - wij kopen auto's. Heb je de juiste auto gevonden en bevalt de proefrit? Dan komt het spannende deel: de onderhandelingen. Realistisch gezien is de ruimte om af te dingen tegenwoordig soms beperkt – door de grote vraag naar occasions zijn populaire modellen vaak snel weg, en hanteren veel verkopers vaste prijzen
Toch geldt: proberen kan altijd! Voordat je gaat onderhandelen, onderzoek wat een redelijke prijs is voor de betreffende auto. Auto verkopen via autosloperij. Check bijvoorbeeld online koerslijsten of vergelijkbare bronnen om de dagwaarde te kennen. Als je inruilauto hebt, zoek dan ook daarvan de inkoopwaarde op zodat je weet wat je minimaal daarvoor kunt krijgen
Start het gesprek met de verkoper over de prijs op basis van je bevindingen. Heb je tijdens de proefrit of controle punten ontdekt (bijv. banden aan vervanging toe, onderhoud achterstallig, kleine schades), gebruik die als argumenten om de prijs te herzien of om extra's inbegrepen te krijgen. Auto taxeren voor verkoop – gratis tips. Soms is korting in geld lastig, maar wil de verkoper wel tegemoetkomen door bijvoorbeeld een beurt, nieuwe APK, set nieuwe banden of extra garantie zonder meerprijs te leveren – dat is ook wat waard
Hou de onderhandelingen altijd netjes. Blijf beleefd en leg uit waarom je denkt dat een bepaalde prijs passend is. Noem concrete voorbeelden (bv: "Ik zie dat vergelijkbare auto's voor €1000 minder worden aangeboden" of "Gezien de banden vervangen moeten worden, wil ik graag dat u dat meeneemt in de prijs").
Ook bij vaste concepten (zoals sommige internetverkopers of dealers die adverteren met "beste prijs meteen") is er nauwelijks onderhandelingsruimte (Auto opkoper met contante betaling) - bedrijfswagen verkopen. Focus dan eerder op zaken als garantie of een volle tank brandstof als extraatje. Zelfs al is de ruimte beperkt, niet geschoten is altijd mis. Vraag gerust: "Is de prijs onderhandelbaar?" Je merkt aan de reactie meteen of er beweging in zit
Wordt er wel tegemoetgekomen, dan is dat mooi meegenomen. Een veelgebruikte truc is om bij rondetafel-bedragen (zeg €10.000) te vragen "Is €9.500 een deal?" – wie weet splitst men het verschil. Onderhandel altijd apart over de prijs van de nieuwe auto en de inruilprijs van je oude. Anders kan een ogenschijnlijke hoge inruilprijs gecompenseerd worden door minder korting op de aankoop, of omgekeerd.
Tot slot: Zodra jullie het eens zijn, laat alle afspraken opschrijven in de koopovereenkomst (Auto verkopen aan particulier of opkoper?). En bedenk: als onderhandelen écht niet lukt en de auto precies is wat je zoekt tegen een faire prijs, wees dan sportief genoeg om ja te zeggen. Soms is de vraag naar occasions zo groot dat afdingen er gewoon niet in zit
Maar voel je nooit bezwaard om te wandelen als het niet goed voelt; er komen altijd weer nieuwe kansen. Garanties kunnen je als koper een hoop gemoedsrust geven. Tegelijk is het een onderwerp waar veel misverstanden over bestaan. We onderscheiden hier drie vormen van garantie: afspraakgarantie (verkoopgarantie) van de verkoper, fabrieksgarantie (op jongere auto's) en wettelijke garantie (conformiteit) op basis van consumentenrecht.
Het is een vrijwillige afspraak tussen koper en (professionele) verkoper. Veel autobedrijven bieden een eigen garantie van bijvoorbeeld 3 of 6 maanden op de auto, al dan niet tegen meerprijs of als onderdeel van een afleverpakket - Auto waarde berekenen online - opkoper auto met schade. Een bekende vorm is de garantie die aangesloten dealers geven bij auto's boven een bepaalde prijs, vaak standaard 6 maanden garantie volgens duidelijk omschreven voorwaarden
Reparatiekostenverzekering Sommige garages werken met externe garantieverzekeringen. Je koopt dan feitelijk een verzekering tegen reparatiekosten voor een bepaalde periode (Auto verkopen met kapotte koppeling). Dit kan een "standaard, extra of exclusief" dekking zijn met elk hun eigen lijst van gedekte onderdelen. Check welke punten onder de dekking vallen – vaak zijn slijtagedelen uitgesloten en gelden maxima per claim
Nadeel is dat het poliswerk is: je moet soms alles eerst laten goedkeuren. Lees dus goed de kleine lettertjes als je zo'n garantie afsluit of krijgt. Let ook op aanvullende service: biedt de garantie een haal- en brengservice als de auto niet meer rijdt? Krijg je een leenauto tijdens reparatie? Worden arbeidsuren volledig vergoed? Dit soort zaken kunnen verschillen per garantie en zijn prettig om vooraf te weten.
Fabrieksgarantie is de garantie die de autofabrikant geeft op een nieuwe auto, meestal 2 jaar (soms langer, bv. Kia/Hyundai 5 of 7 jaar, etc.) - Auto met motorproblemen verkopen. Deze garantie is doorgaans overdraagbaar aan de volgende eigenaar binnen de termijn. Het mooie hiervan is dat het vaak zeer compleet is: vrijwel alle defecten door materiaal- of fabricagefouten worden kosteloos hersteld bij een merkdealer
Ook bestaan er verlengde fabrieksgaranties of servicecontracten; als de vorige eigenaar dat had, profiteer jij daar mogelijk van mee. Kortom: fabrieksgarantie is het gunstigst, maar slechts weinige occasions vallen daar nog onder - Auto verkopen voor export Afrika. Naast eventuele afgesproken garantie heb je als consument bepaalde wettelijke rechten wanneer je bij een bedrijf een auto koopt
Gaat iets kapot dat niet te verwachten was, dan spreekt men van non-conformiteit en moet de verkoper een oplossing bieden (reparatie, vergoeding of ontbinding in het uiterste geval). Echter, bij tweedehands auto's is dit een grijs gebied en sterk afhankelijk van leeftijd, prijs en geadverteerde staat van de auto. Bijvoorbeeld: van een auto van €1.000 mag je minder verwachten dan van een jonge occasion van €20.000.
Bewijslast: Treedt er een gebrek op binnen 6 maanden na aankoop, dan gaat de wet ervan uit dat het gebrek al bestond ten tijde van de verkoop, tenzij de verkoper tegendeel bewijst. In zo'n geval zou de verkoper kosteloos moeten herstellen. Zo check je of een opkoper betrouwbaar is. Ontstaat het probleem na 6 maanden, dan ligt de bewijslast juist bij jou als koper om aan te tonen dat het gebrek al latent aanwezig was – wat vaak lastig is
Latest Posts
Caravan Verkopen Aan Opkoper
Hoe Krijg Je De Beste Prijs Voor Je Auto?
Mag Je Slapen In Een Rijdende Mobilhome


